Moped Klass I AM & Klass II

MOPEDKURSER:

Se kommande kursdatum under e-handel/kurser.

OBS!

DU BOKAR VIA E-HANDELN, DÄR VÄLJER DU UTBILDNINGSDATUM OCH BETALAR.

info@osterakerstrafikskola.se

ALL utbildning startar på Österåkers Trafikskola i Åkersberga på Centralvägen 29, Teorin, Moped på bana, samt uppkörning Moped i trafik.

MOPEDUTBILDNING KLASS I AM:

ALL UTBILDNING STARTAR PÅ ÖSTERÅKERS TRAFIKSKOLA I ÅKERSBERGA PÅ CENTRALVÄGEN 29.

Mopedutbildningen startar med teoriutbildning, en heldag 08:00-16:00. Körkortstillståndet behövs ej för att börja utbildningen, ifall det inte anlänt med posten då. Vi kommer ha en lunchpaus 1tim, då eleverna får gå iväg och äta, så se till att eleven har pengar med sig till lunch. Man kan även ta med sig mat och äta på trafikskolan om man så vill, vid ev. allergier, micro finns att låna i vårt kök.

Mat ingår EJ i kurs-avgiften.

Första körtillfället: Sker på vår manövergård, det tar ca 2-3 tim. Vi bokar oftast in den tiden med eleven under teoriutbildningen (heldagen).

Andra körtillfället: Uppkörning ”Moped i trafik”, utgår från trafikskolan och är ett körpass ute i trafiken på ca 2-3 tim.

OBS! Vid uppkörning Steg3 ”Moped i Trafik” KRÄVS att eleven har körkortstillståndet klart och har giltig legitimation. Samt att eleven har gjort alla ”DELMOMENT till 100%” och har minst 3st godkända ”SLUTTESTER” i teorin på ”Elevcentralen”. Detta kontrolleras innan uppkörningen och är allt inte utfört avbokas uppkörningen.

Även detta pass kan bokas när eleven är på teoriutbildningen. Bara körkortstillståndet är färdigt då.

Trafikläraren rapporterar sedan eleven efter godkänd utbildning till Transportstyrelsen. Då kan teoriprov bokas på Trafikverket, antingen via internet https://fp.trafikverket.se/Boka/#/ eller 0771-17 18 19, och detta bokar ni själva, som kan göras så fort Ni bokat uppkörningen ”Moped i trafik” och har ett datum för det.

FÖR ER ELEVER SOM SKA KÖRA MOPEDBIL/EPA EFTER UTFÖRD UTBILDNING SÅ KAN VI NU ÄVEN ERBJUDA SIMULATOR TRÄNING FÖR ATT ÖKA DIN SÄKERHET.

All utbildning startar på Österåkers Trafikskola i Åkersberga på Centralvägen 29.

Mopedutbildningen KLASS I AM Kostar 5500kr.

Då ingår följande:

Teoriböcker: AM boken med tillhörande arbetshäfte och häfte med vägmärken.

Datafrågor: Självstudier som görs via dator eller mobil på elevcentralen. Länk där lösenord skapas skickas via mail eller sms. Så håll utkik efter sms eller mail med länk från aSTRa/Trafikskolan.

Teoriutbildning: Vi diskturerar mopeden och dess krav, personlig utrustning, risker i trafiken, var sker olyckorna och varför, trafikregler, hur tränar man hemma m.m.

Körning på manövergård: Här får eleven tips om hur man kör mopeden i olika farter. Eleven kommer få träna på att bromsa i olika hastigheter. Vi kommer att visa eleven kollisionshastighet, skillnaden mellan 30 och 45 km/h. Lära sig att köra ekonomiskt, även göra undanmanöver för t.ex. en bildörr m.m.

Körning i trafik: Här kommer vi att demonstrera hur man lämpligast kör i trafik. Hur man placerar sig på väg i olika situationer, hastighets anpassning, uppsikt och avsökning. Vi kommer även koppla ihop det vi diskuterat i teorin, grunderna i korsning, regler, var sker olyckorna, hur man undviker risker mm.  Körning börjar alltid med demonstration. Läraren kommer att köra motorcykel och har radiokontakt med eleven. Eleven kommer sen att få köra först mot olika mål. Tid kommer att ges för reflektion och upprepning där eleven önskar.

Skyddsutrustning: så som hjälm, ryggskydd, jacka, byxor, handskar, stövlar finns att låna på trafikskolan och är obligatorisk vid alla körtillfällen.

Mopeder: De mopeder vi kör är automat mopeder (Scooter)

MOPEDUTBILDNING KLASS II.

Mopedutbildningen startar med teorin, antingen en heldags utbildning eller två halvdagar. För er som går heldag så kommer vi ha en lunch. Vi går till en närliggande pizzeria, men man kan ta med sig mat och äta på trafikskolan, vid ev.allergier. Micro finns att låna i vårt kök. (Mat ingår EJ i kursavgiften)

Första körtillfället: Sker på vår manövergård, Gillingebanan, det tar ca 2-3 tim. Vi bokar oftast in den tiden med eleven under teoriutbildningen.

All utbildning startar på trafikskolan i Åkersberga på Centralvägen 29.

Mopedutbildningen KLASS II Kostar 3000kr.

Då ingår följande:

Teoriböcker: AM boken med tillhörande arbetshäfte-häfte vägmärken & vägmarkeringar

Teoriutbildning: Vi diskturerar mopeden och krav dess krav, person utrustning, risker i trafiken, var sker olyckorna och varför, trafikregler, hur tränar man hemma mm.

Körning på manövergård: Här får eleven tips om hur man kör mopeden i olika farter. Eleven kommer få träna på att bromsa i olika hastigheter. Vi kommer att visa eleven kollisionshastighet, skillnaden mellan 30 och 45 km/h. Lära sig att köra ekonomiskt, även göra undanmanöver för t.ex. en bildörr.

Mopeder: De mopeder vi kör är automat mopeder (Scooter).

Kunskapsprov: Teoriprov görs på trafikskolan.

BOKNING VIA E-HANDEL / KURSER.

INTRESSEANMÄLAN UTBILDNINGAR NEDAN: